داود مهدوی دبیر زبان انگلیسی متوسطه شهرستان چاراویماق
+ شیعه مرتضی علی(ع) عمر هدر نمی‏کند / از لحظات فرصت‏اش صرف‏نظر نمی‏کند
کلمات کلیدی مطالب
     
نویسنده: داود مهدوی - شنبه ۱۳ مهر ۱۳٩٢


راهکارهای مبارزه با جنگ نرم در قرآن مجید

1 خود شناسی و خود باوری : اولین راهکار مبارزه با دشمن ، خودشناسی و باور به امکانات مادی و معنوی جامعه اسلامی مان می باشد . و تا خودشناسی محقق نشود نمی توانیم در جنگ نرم موفق شویم . قرآن برای خود شناسی حساب جداگانه ای باز کرده است . « و فی الارضِ ایاتٌ للموقنینَ و فی انفسکُم افلا یبصِرونَ[1] » یعنی «و در زمین آیاتی برای جویندگان یقین است و در وجود خود شما ( نیز آیاتی است) آیا نمی بینید؟ »

« سنُریهِم ایاتنا فی الانفاقِ و فی انفسهم حتی یتَبَیَّنَ لهُم انَّه الحقُّ اَوَ لم یَکفِ بربِّکَ انَّه علی کل شیءٍ شهیدٌ[2] » یعنی « به زوی نشانه های خود را در اطراف جهان و در درونجانشان به آنها نشان می دهیم تا برای آنها آشکار گردد که او حق است ، آیا این کافی نیست که پروردگارت بر همه چیز شاهد و گواه است . »

برخی از مفسران بر این عقیده اند که منظور این آیات تحقق ایاتی از قرآن است که از آینده خبر داده است . مانند آیاتی که به مسلمانان وعده پیروزی بر مشرکان را داده و خداوند با پیروزی های پی در پی مسلمانان بر مشرکان در اطراف جهان و با کشته شده کافران به دست مسلمانان ، تحقق آن آیات قرآنی را به روشنی به کافران نشان داده ، همچنین آیاتی از قرآن که به همه رهپویان راه حق وعده می دهد که به زودی دینش را بر همه کره زمین غالب می کند و دیگر بر روی زمین غیر خدا پرستیده نخواهد شد . در روایات اهل بیت ( ع ) این آیه به دوران ظهور حضرت مهدی ( عج ) تفسیر شده است .

2 اعتماد به نفس : یکی از مهمترین مواهبی که خداوند متعال به انسان ارزانی داشته است اعتماد به نفس است . اعتماد به نفس در واقع نیرویی است که شخص را در استفاده بهینه از قابلیت ها و توانمندی های خویش جهت رسیدن به اهدافی که در نظر دارد یاری می کند

« ولا تهِنوا و لا تحزنوا و انتم الاعْلَونَ اِن کنتم مؤمنین[3] » یعنی « و سست نشوید و غمگین نگردید و شما برترید اگر ایمان داشته باشید . » رسول خدا ( ص ) به شدت مسلمانان را از اعمالی که سبب از بین رفتن اعتماد به نفس دیگر مسلمانان می شود نهی می کند و می فرماید : ببرای آن که شخصی شرور شناخته شود همین کافی است که برادر مسلمانش را تحقیر کند . »  

2 ـ اطلاع رسانی و افشاگری به موقع : در قرآن به موارد فراوانی بر می خوریم که خداوند پیامبر ( ص ) را به موقع از خطرات مشرکان و مخصوصا منافقان آگاه کرده است . و همچنین پیامبر ( ص ) را به آگاهی بخشی به مسلمانان و افشاگری امر فرموده است . « و من الناسِ من یُعجِبُکَ قولُهُ فی الحیوه الدنیا و یُشهِدُ الله علی ما فی قلبه و هو الدُّ الخصام[4]ِ » یعنی « و از مردم کسانی هستند که گفتار آنان در زندگی دنیا مایه اعجاب تو می شود ( در ظاهر اظهار محبت شدید می کنند ) و خدا را بر آن چه در دل دارند گواه می گیرند ( این در حالی است که ) آنان سرسخت ترین دشمنانند . »  و همچنین در سوره یوسف آیه 26 توبه آیه 64 و 64 مائده آیات 11 و 41 و 82 و .... ان موضوع آمده است که برای جلوگیری از اطاله ی کلام از آوردن خودداری می نماییم . 

3 برخورد براساس حکمت ، منطق ، و استدلال فلسفی و عقلی : اولین گام در دعوت به سوی حق استفاده از منطق صحیح و ارائه دلیل حساب شده برای بیدار کردن عقل های خفته است . دومین گام نیز استفاده کردن از عواطف انسان هاست . و اندرز در صورتی مفید است که خالی از هرگونه خشونت برتری جویی ، تحقیر طرف مقابل تحریک حس لجاجت و مانند آن باشد . سومین گام در مسیر هدایت مناظره با روش نیکوست . این مرحله مخصوص کسانی است که ذهن آنها از اندوخته های نادرستی انباشته شده است و باید از طریق مناظره ذهنشان را از آن مسائل خالی کرد تا برای پذیرش حق آمادگی پیدا کنند . روشن است مناظره هنگامی مفید خواهد بود که نیکو باشد . یعنی حق و عدالت و درستی و امانت و راستی بر آن حاکم باشد و از هرگونه تحقیر و برتری جویی خالی باشد . « اُدعُ الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهُم بالتی هی احسن[5] » یعنی « با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت نما و با آنها به روشی که نیکوتر است استدلال و مناظره کن . »

« ... قل هاتوا برهانَکم ان کنتم صادقین » یعنی « ... بگو دلیلتان را بیاورید اگر راست می گویید . »

4 مقابله به مثل : همان گونه که دشمن از کلیه امکانات و سازو کارهای جنگ روانی در پروسه جنگ نرم به کار می گیرد ، جامعه اسلامی نیز در دفاع و مقابله با دشمن بایستی از همه امکانات بهره گیرد« ... فمَن اعتدی علیکُم فاعتدوا علیهِ بمثلِ ماعتدی علیکم[6].... »

یعنی « ... و ( به طور کلی ) هر کس به شما تجاوز کرد ، همانند او بر او تعذی کنید ... » 

5 تحقیر کردن کفار : « جندٌ ما هنالکَ مهزومٌ من الاحزابِ[7] »  یعنی ( آری ) اینها لشکر کوچک شکست خورده ای از احزاب هستند » این آیه در مقام تحقیر کافران مغرور و سبک مغز است . قرآن با قاطعیت فرمود این دشمنان سرسخت لشکریان کوچکی هستند که دچار شکست خواهند شد . امروز هم قرآن همین مژده را به مسلمانان جهان که از هر سو در محاصره قدرتهای متجاوز قرار گرفته اند ، می دهد که اگر همچون مسلمانان صدر اسلام بر سر عهد و پیمان خدا بایستید ، او نیز به وعده خود درباره ی شکست لشکر احزاب وفا خواهد کرد . »

6 استقامت و پایداری در راه حق و ایمان به خدا : خداوند در آیات فراوانی به مؤمنانی که با اعتقاد راسخ بر ایمان خویش پایداری می ورزند وعده می دهد که به عنوان پایداریشان ، آنان را در زندگی دنیا و آخرت از لغزش انحراف از راه راست حفظ می کند و در مسیر سعادتشان قرار می دهد .  « یُثَبتُ الله الذین امنوا بالقولِ الثابِتِ فی الحیوهِ الدنیا و فی الاخرهِ و یُضلُّ اللهُ الظالمینَ و یَفعَلُ اللهُ من یشاءُ[8] » یعنی « خداوند کسانی را که ایمان آوردند به خاطر گفتار و ایمان ثابتشان استوار می دارد ؛ هم در این جهان و هم در سرای دیگر و ستمگران را گمراه می سازد ( و لطف خود را از آن ها بر می گیرد ) خداوند هر کار را بخواهد ( و مصلحت بداند ) انجام می دهد . »

امام صادق ( ع ) می فرمایند : « شیطان هنگام مرگ یکی از شیعیان و دوستداران ما از طرف راست و چپ او می رود تا او را از ولایت ما باز دارد ، امام خداوند نمی گذارد که آن شخص بلغزد و این است معنای یثبت الله الذین آمنوا .... »

« ان الذین قالوا ربُنا اللهُ ثُمَّ استقاموا تَتَنَزَّلُ علیهمُ الملائکهُ الّا تخافوا و لا تحزنوا و اَبشِروا بالجنهِ التی کنتم توعدون » یعنی « به یقین کسانی که گفتند : پروردگار ما خداوند یگانه است سپس استقامت کردند فرشتگان بر آنان نازل شوند که نترسید و غمگین مباشید و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است . » در این آیه دل به خدا بستن و ایمان محکم به او پیدا کردن و سپس تمام زندگی را به رنگ ایمان در آوردن و در محور آن قرار دادن عوامل پیروز شدن و سعادت انسان در مراحل زندگی می داند .

« والذین جاهَدوا فینا لنهدینَّهُم سُبُلَنا و ان الله مع المحسنین[9] » یعنی « و آن ها که در راه ما ( با خلوص نیت جهاد کنند ، قطعا به راههای خود هدایتشان خواهیم کرد ، و خداوند با نکوکاران است . »

7 پذیرش ولایت رهبران الهی : « و انی لغفارٌ لِمن تاب و آمن و عَمِلَ صالحاً ثُم اهتدی[10] » یعنی « و من هر که را توبه کند و ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد سپس هدایت شود می آمرزم » در باره این آیه تفسیرهای گوناگونی شده است . مفسرت بر این عقیده اند که این آیه به لزوم قبول ولایت و رهبری رهبران الهی اشاره دارد . یعنی توبه و عمل صالح آن گاه باعث نجات می شود که در زیر چتر هدایت رهبران الهی قرار گیرد . چرا که یکی از ارکان دین پذیرش دعوت پیامبر و رهبری او و سپس پذیرش رهبری جانشینان اوست . امام باقر ( ع ) در همین زمینه می فرمایند : « منظور از جمله ثم اهتدی » هدایت به ولایت ما اهل بیت است . »

 


 سوره ذاریات آیات 20 و 21[1]

 سوره فصلت آیه 53[2]

 آل عمران 139[3]

 سوره بقره آیه 204 [4]

 سوره نحل آیه 125 [5]

 سوره بقره آیه 194 [6]

 سوره ص آیه 11[7]

 سوره ابراهیم آیه 27 [8]

 سوره عنکبوت آیه 69 [9]

 سوره طه آیه 82 [10]

 

 

در قرآن مجید ابزارهای گوناگونی را که از طرف مشرکان برای مبارزه با مسلمانان شرح داده شده است از جمله آن می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

1 استفاده از شایعه پراکنی و دروغ پراکنی : پژوهشگران تعاریف گوناگونی از شایعه ارائه می دهند برای نمونه ال پرت وپستمن می گوید : « شایعه موضوعی خاص است که برای باور همگان مطرح می شود و از فردی به فرد دیگری منتقل می شود و معمولا این انتقال به طور شفاهی صورت می گیرد بدون آن که شواهد مطمئنی در میان باشد . » شایعات زیادی در باره ی پیامبران الهی مانند حضرت نوح ( ع ) ، حضرت موسی ( ع ) حضرت شعیب ( ع ) و ... از طرف کفار مطرح می گردید . اما بیشتر از همه به شایعاتی بر می خوریم که درباره ی پیامبر اسلام ( ص ) رواج می یافت . این شایعات به حدی بود که کفرپیشگان خود نیز باور می کردند و پیامبر ( ص ) را ساحر و مجنون می خواندند ، و قرآن را سحر ، اباطیل و شعر معرفی می کردند .  مخصوصا در ابتدای اسلام و جنگ احد که شایعه شهادت پیامبر ( ص ) را اجرا کردند . به طوری که لشکر اسلام از جنگ بازماند و حتی بسیاری از خواص و سربازان اسلام به علت باور کردن این شایعه از صحنه جنگ فرار کردند .

2 بازداشتن از راه عبودیت خدا : با سخت و دشوار نشان دادن راه حق مردم را از پیروی راه حق باز میدارند . « الذین یصُدون عن سبیل اللهِ و یبغونها عوجاً و هم بالاخرهِ هم کافرونَ[1] » « همان ها که ( مردم ) را از راه خدا باز می دارند و راه حق را کج و معوج نشان می دهند و به سرای آخرت کافرند . »

3 اشاعه فحشا و فساد : یکی از مهم ترین ابزارها برای گمراه کردن مؤمنان توسط شیطان است . « فخلفَ من بعدهِم خلفٌ اضاعوا الصلاه و اتبعوا الشهوات » یعنی : « سپس در پی آنها جانشینانی آمدند که نماز را ضایع ساختند و از شهوتها پیروی کردند . »

4 صرف هزینه های هنگفت مالی در جهت برآورده کردن خواسته هایشان : کفار همواره اموال خود را برای جلوگیری از گسترش اسلام خرج می نمایند اما در نهایت نتیجه ای جز حسرت و شکست قطعی عایدشان نمی شود . « ان الذینَ کفروا یُنفقونَ اموالهم لِیَصدوا عن سبیل الله فسَیُنفقونها ثُمَّ تکونُ علیهم حسرهً یُغلبونَ والذینَ کفروا الی جهنمَّ یُحشَرون[2] » « آنها که کافر شدند اموالشان را برای بازداشتن ( مردم ) از راه خدا خج می کنند ؛ آنان این اموال را ( که برای به دست آوردنش زحمت کشیده اند در این راه ) مصرف می کنند ، اما مایه حسرتشان خواهد شد و سپس شکست خواهند خورد و ( در جهان دیگر ) کافران همگی به سوی دوزخ گردآوری خواهند شد . »

5 جار و جنجال و هوچی گری و مشغول نمودن اذهان با سخنان لغو : « و قال الذینَ کفروآ لا تسمَعو لهذا القرانِ و الْقَوافیهِ لعلکُم تغلبونَ[3] »  کافران گفتند : « گوش به این قرآن ندهید و به هنگام تلاوت آن جنجال کنید ، شاید پیروز شوید . »  در بعضی روایات آمده است که هر گاه پیامبر ( ص ) در مکه قرآن را تلاوت می کرد ، مشرکان مردم را از او دور می کردند و می گفتند سوت و سفیر بکشید و صدا را به شعر بلند کنید تا سخنان او را نشنوید . به طور کی این یکی از روشهای مبارزه با نفوذ حق است که امروه نیز به صورت گسترده تر و خطرناک تری ادامه دارد . که برای منحرف ساختن افکار مردم و خفه کردن صدای منادیان حق و عدالت محیط را چنان پر از جنجال می کنند که هیچ کس صدای حق را نشنود . گاه با جار و جنجال و گاه با داستانهای خرافی و دروغین و گاه با افسانه های عشقی و هوس انگیز . گاه از مرحله سخن فراتر رفته مراکز سرگرمی و فساد و انواع فیلم های مبتذل و مطبوعات بی محتوی و سرگرم کننده و بازی های دروغین سیاسی و هیجانهای کاذب افکار مردم را از محور حق پراکنده می نمایند . از همه بدتر این که گاه بحث های بیهوده ای در میان دانشمندان و صاحب نظران مطرح میکنند و چنان آنها را به منازعه وا می دارند که هر گونه مجال تفکر در مسایل بنیادی و اساسی از آنها گرفته می شود . این آیه دلیل آشکاری بر نهایت درماندگی کافران در رویارویی با قرآن و پیامبر ( ص ) است .

6 پوشاندن حق و آمیختن آن با باطل : « یا اهل الکتابِ لِمَ تلبسون الحقَّ بالباطل و تکتمونَ الحقَّ و انتم تعلمون .[4] » یعنی « ای اهل کتاب چرا حق را با باطل مشتبه می کنید ( تا دیگران نفهمند و گمراه شوند ) و حقیقت را پوشیده می دارید در حالی که می دانید . » این آیه حاوی سرزنش اهل کتاب است که حق را با باطل می آمیختند و واقعیت را در این میان پنهان می کردند تا مردم گمراه شوند . آنها صفات پیامبر را که در تورات و انجیل آمده بود پنهان و یا تحریف می کردند و راست و دروغ را مخلوط کرده و مردم را به اشتباه می انداختند . امیر المؤمنین علی ( ع ) در باره ی مخلوط شدن حق و باطل می فرماید : « اگر حق با باطل پوشیده نمی شد ، زبان دشمنان یاوه گو از آن بریده می شد . اما قسمتی از حق و قسمتی از باطل را می گیرند و با هم در می آمیزند . تنها کسانی نجات خواهند یافت که وعده نیک از سوی خدا به آنها داده شده است[5] . »

7 تفرقه اندازی : « انَّ الذینَ فرَّقوا دینهم و کانوا شِیَعاً لستَ منهم من شیءٍ انما امرُهم الی الله ثُمَّ ینبئهُم بما کانوا یفعلون[6] » یعنی « کسانی که آیین خود را پراکنده ساختند و به دسته های گوناگون تقسیم شدند تو هیچ گونه رابطه ای با آنها نداری . سروکار آنها تنها با خداست . سپس خدا آنها را از آن چه انجام می دادند با خبر می کند . » این آیه به کسانی که با ایجاد انواع بدعتها میان بندگان خدا و افراد جامعه تفرقه می اندازند و بذر نفاق و اختلاف می اندازند اشاره می کند .

8 استفاده از پوشش های جذاب و زیبا برای نیات مخرب و زیانبار خود : « و اذا قیل لهم لا تُفسِدو فی الارضِ قالو انما نحن مصلحون » یعنی « و هنگامی که به آنها گفته می شود در زمین فساد نکنید می گویند ما فقط اصلاح کنندگانیم . »

در تفسیر نمونه در ذیل آیه شریفه به ویژگیهای آنها اشره می کند که نخستین داعیه آنها اصلاح طلبی است در حالی که مفسد واقعی همان ها هستند . امروزه هم دشمنان اسلام با بهره گیری از عناوینی همانند اصلاح طلبی و دفاع از حقوق بشر ، دموکراسی و ... همه تلاش خود را برای گمراهی ملت های آزاده به کار می گیرند .

9 بازی با کلمات و مسخره کردن مسلمانان و پیامبر ( ص ) : « من الذین هادوا یحرِّفون الکلمَ عن مواضعهِ و یقولون سمعنا و عصینا واسمع غیر مُسمَعٍ و راعنا لیًّا بالسنتهِم و طعناً فی الدینِ و[7]... » یعنی « بعضی از یهود سخنان را از جای خود تحریف می کنند و ( به جای این که بگویند شنیدیم و اطاعت کردیم ) می گویند شنیدیم و مخالفت کردیم و ( نیز می گویند ) بشنو که هرگز نشنوی و ( از روی تمسخر می کویند ) راعنا یعنی ما را تحمیق کن تا با زبان خود حقایق را بگردانند و در آیین خدا طعنه می زنند . ... » مسلمانان در آغاز دعوت پیامبر اسلام برای این که سخنان پیامبر ( ص ) را بهتر بشنوند و به خاطر بسپارند در برابر پیامبر ( ص ) می گفتند : « مراعات ما را بکن و مهلت بده » ولی یهودیان این جمله را دستاویزی قرار داده بودند و آن را در مقابل حضرت تکرار می کردند و منظورشان معنی عبری این جمله یعنی « بشنو که هرگز نشنوی » یا معنی دیگر عربی آن یعنی » ما را تحمیق کن » بود . اشاره به این که کار پیامبر اسلام ( ص ) نعوذ بالله تحمیق کردن و اغفال مردم بوده است . در آیه 104 سوره بقره مسلمانان را گفتن کلمات دو پهلو منع می فرماید « یا ایها الذینَ امنوا لا تقولوا راعِنا و قولواانظُرنا و سمعوا و للکافرین عذابٌ الیمٌ » یعنی « ای افراد با ایمان ( هنگامی که از پیامبر تقاضای مهلت برای درک آیات قرآن می کنید ) نگویید راعنا بلکه بگویید انظرنا ( زیرا کلمه اول هم به معنی ما را مهلت بده و هم به معنی ما را تحمیق کن می باشد و دستاویزی برای دشمنان است ) و ( آنچه به شما دستور داده می شود ) بشنوید  و برای کافران ( و استهزا کنندگان ) عذاب دردناکی است . »   


 

 

سوره هود آیه 19[1]

 سوره انفال آیه 36[2]

 سوره فصلت آیه 26 [3]

 سوره آل عمران آیه 71[4]

 نهج البلاغه خطبه 50[5]

 انعام آیه 159 [6]

 سوره النساء آیه 46[7]

 

 

از دیر باز این شیوه ی جنگی مورد استفاده قرار گرفته و همواره از سوی انسان ها در جنگ به عنوان یک ساز و کار مناسب ، مؤثر و به مراتب کم هزینه مورد توجه بوده است . تنها تفاوتی که می توان در میان جنگ های نرم در طی دوران گذشته تا عصر حاضر یافت تفاوت در ابزارها و روش های ان است و اصولا بهره گیری از هر نوع ابزاری در جنگ نرم بر این پایه و محور قرار می گیرد که بر اندیشه و احساسات مخاطب تأثیر گذاشته و او را مرعوب خود سازد و بی آن که واکنشی از خود نشان دهد تسلیم دشمن شده و در مسیر خواسته های او گام بردارد .

از دیدگاه قرآن جنگ نرم از لحظه ی سرکشی و بیرون راندن شیطان از درگاه خداوند آغاز گردیده و « الی یوم الوقت المعلوم » ادامه خواهد  داشت . پیشینه ی جنگ نرم به آغاز تقابل حضرت آدم ( ع ) و حضرت حوا ( س ) با شیطان بر می گردد . شیطان در گمراه نمودن انسان از همه ی امکانات و راهکارهای خود نظیر سیاست در کمین ، سیاست گام به گام ، سیاست پیگیری مداوم و سیاست هجوم جمعی و همه جانبه و افراد جنی و انسی خود استفاده می کند . « من شر الوسواس الخناس الذی یوسوس فی صدورالناس من الجنه والناس » [1] آن چه در این میان جلب توجه می نماید پیچیده تر شدن جنگ نرم در گذر زمان است . در زمان پیامبر ( ص ) شیطان از همه تجربیات و ابزارهای خود برای مقابله با پیامبر ( ص ) و اصحابش استفاده می نماید .

 

نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر:
پیوندهای وبلاگ:
کدهای اضافی کاربر :





كلیك كنید


مهدوی

لوگوی وبلاگ

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت